top of page
  • עידו בטיש, עו"ס ומטפל

סקס, סמים והתנהגויות סיכוניות

בעולמות הטיפול והרפואה קיים מושג שלאחרונה מתחילים לשמוע גם לא מעט במרחבים נוספים – 'התנהגות סיכונית ביחסי מין'. נשמע רחוק או מפחיד? לא כזה. בתכלס זה דווקא יכול להיות מאוד קרוב לחיים של רוב בני האדם. גם בסקס, כמו בכל תחום בחיים – לפעמים אנחנו לוקחים סיכונים, חלקנו יותר וחלקנו פחות.

מה זה בעצם התנהגויות סיכוניות ביחסי מין?

בכל סוג של יחסי מין אנחנו חשופים לסיכונים כאלה ואחרים, למשל הדבקה במחלות מין, פציעות, חציית גבולות אישיים, תחושה שעשינו משהו שלא בדיוק רצינו וכן, לפעמים גם לאלימות מינית. 'התנהגות סיכונית' יכולה להישמע קצת מלחיצה ורחוקה, אבל בפועל זה פשוט התנהגות מינית - הרגלים או פרקטיקות מיניות - שגדל בהן הסיכוי לתופעות אלו. התנהגויות כאלה רווחות ביותר ונפוצות אצל כלל בני האדם – בקהילה הגאה ומחוצה לה.

 

באילו התנהגויות מדובר?

 

מסיפורים שמגיעים למרכזי הייעוץ והבדיקות או לטיפול בבלה דואגת, נצביע על כמה התנהגויות ספציפיות (הרווחות יחסית בקהילה הגאה) בהן החשיפה לסיכונים גבוהה יותר:

  • קיום חוזר של יחסי מין ללא אמצעי מניעה (קונדום, חיסונים, PrEP).

  • קיום חוזר של יחסי מין תחת השפעת אלכוהול או סמים, כולל CHEMSEX (שימוש בסמי מסיבות תוך כדי סקס על מנת להעצים את התחושה ולהאריך את האקט).

  • פרקטיקות מיניות 'אינטנסיביות' או אלימות שעלולות לסכן את הגוף ואת שלמותו (למשל חדירות אינטנסיביות כולל חפצים או פיסטינג, BDSM, קינק).

  • ריבוי פרטנרים.ות או קיום יחסי מין במערכות יחסים לא מבוססות אמון או היכרות מקדימה.

  • השתתפות ביחסי מין מרובי משתתפים.ות.

  • קיום יחסי מין בהסתרה של אחד הצדדים או של שניהם.​

  • קיום יחסי מין במסגרת קשרים בהם קיימים פערי כוחות (למשל פערי גילאים משמעותיים, פער בניסיון המיני, תשלום או תמורה מצד אחד הפרטנרים.ות).​

​התנהגויות אלה המגבירות סיכון הן לא בהכרח 'שליליות' ולא בהכרח צריך להפסיק אותן, כל עוד אנו בתחושה שאנו שולטים בהן ואלה לא "מנהלות אותנו". על מנת לחוש שליטה בהן חשוב שנדע שאנו מקיימים אותן מתוך רצון אישי ברור ולא מתוך לחץ חיצוני כלשהו או הרגל, שנדע מהם הגבולות שלנו, וכמו כן – נעדיף לקיימן עם פרטנרים.ות איתן.ם יש לנו אמון. עם זאת, כמו כל התנהגות סיכונית, סביר בהחלט שבתקופות מסוימות הן יעוררו בנו בלבול, עד כדי תחושת חוסר שליטה ואף חוסר אונים.


בכל אשר למחלות מין, מעניין להוסיף שחרדה מוגברת לאחר הסקס מהדבקה, לעיתים קרובות דווקא נמצאת בקשר ישיר עם נטייה ללקיחת סיכונים במהלך הסקס עצמו וקיום ההתנהגויות המופרטות מעלה. במצב זה, ואף במצבי חרדה אחרים הקשורים למין, נוכל לראות אולי כי החרדה מזינה את עצמה עם התנהגויות אלה.

 

במידה ועולה בך תחושת בלבול או חוסר שליטה ביחס להתנהגויות סיכוניות ביחסי מין אנו ממליצים לך לא להישאר איתן לבד, לשתף אדם קרוב ובמידת הצורך להגיע לייעוץ או טיפול בשירות הפסיכוסוציאלי של בלה דואגת או בכל שירות טיפולי אחר המסייע בתחום. בשירותי הטיפול של בלה דואגת אנו מציעים לך להתבונן יחד על התנהגויות אלה באופן בטוח ולא שיפוטי, לבחור בהן מחדש מתוך רצון אישי שלך, לסמן גבולות אישיים ולהגביר תחושה של שליטה עצמית על יחסי המין שלך - ככה בעצם, להפחית את הסיכונים הקיימים בהם.​



עידו בטיש, עו"ס מטפל, רכז השירות הפסיכוסוציאלי של בלה דואגת

 

Recent Posts

See All

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
bottom of page